17.5.22

Manfaat Makan Bersama Keluarga

 

Meluangkan waktu makan bersama seisi keluarga sekurang-kurangnya sekali sehari memberi kesan besar kepada kesejahteraan minda dan emosi anak-anak. Memang tidak dapatdinafikan dalam kesibukan kita, amat sukar untuk mencari masa makan bersama terutama pada waktu siang tetapi rasanya kita boleh berkumpul sekeluarga pada waktu makan malam.Waktu makan bersama bukan saja menjadi saat penting untuk membina ikatan keluarga,malah tanpa anda sedari ia turut mempunyai manfaat besar terhadap kesihatan.

Setelah beranjak dewasa dan tiba saatnya sang anak yang tadinya menjadi buah hati ibunda tercinta, harus meninggalkan rumah untuk menempuh jenjang karir yang lebih baik. Hal tersebut mengakibatkan waktu untuk berkumpul dengan keluarga dirumah menjadi lebih renggang. Kesibukan dalam menjalankan tugas di kantor terutama menjadi seorang abdinegara yang waktu bekerjanya tidak bisa di prediksi, membuat susahnya untuk mendapatkan waktu luang untuk berkumpul dengan keluarga.

Berikut merupakan nilai positif yang dapat diambil dalam makan bersama. Anak-anak dari keluarga yang jarang makan bersama akan rasa tertekan apabila sesekali berpeluang berkumpul dengan ibu bapa. Apa yang lebih membimbangkan ialah kajianmendapati anak-anak ini berasa diri mereka tidak begitu penting dan tidak menjadikebanggaan ibu bapa kerana jarang makan bersama.

·       Kemahiran berfikir dan bertutur anak-anak akan bertambah baik. Ini boleh dicapai keranaada perbualan panjang antara ibu bapa dan anak-anak ketika makan.

·       Anak-anak lebih cepat belajar perkataan baru ketika perbualan di meja makan berbanding perkataan yang dikutip ketika ibu atau bapa membacakan mereka buku cerita.

·       Keakraban hubungan keluarga yang terbentuk daripada makan bersama seisi keluargamemberi kesan besar kepada kehidupan anak dan kesan positif ini akan mempengaruhi tabiatmakan mereka. Tabiat pemakanan yang baik dipupuk dari kecil akan diamalkan sepanjanghayat.

·       Bagi remaja, kekerapan makan bersama keluarga bermakna akan berkuranglah pengambilan makanan segera dan minuman ringan yang mengandungi banyak lemak dangula

Penulisan artikel ini guna memenuhi tugas Ujian Tengah Semester Matakuliah Psikologi Lingkungan, yang di ampu oleh Ibu Dosen Dr., Dra. Arundati Shinta, MA. Oleh :

Nama   : Argasyah Ahmad Al Kabir

NIM    : 20310410036

Prodi/Kelas : Psikologi/ B

Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta, 2022

Sumber :

https://lifestyle.kompas.com/read/2020/08/04/185411820/7-manfaat-makan-bersama-dari-lebih-sehat-hingga-hilangkan-stres?page=all

https://www.merdeka.com/sehat/ini-alasan-kenapa-keluarga-harus-makan-bersama.html

https://www.fimela.com/relationship/read/4677302/tak-memiliki-rutinitas-makan-bersama-keluarga-bukan-masalah-ini-penjelasan-para-ahli

 


0 komentar:

Posting Komentar